Korábbi híreink

2015. december - Változások a jogszabályokban

Több éves meggyőző munkánk eredményeként a jogalkotó módosította a hivatásos belvízi hajósok orvosi alkalmassági vizsgálatának rendjét. A továbbiakban a belvízi hajósnak a pályára lépéskor, magasabb (más orvosi vizsgálati szintű) képesítéshez jutás előtt, majd 50 éves korától kell több alkalommal orvosi alkalmassági vizsgálatot végeztetnie.
További részletek...

2015. szeptember - Visszajelzés augusztus 20. kapcsán

Szövetségünk a MAHART Passnave Kft. felajánlásával élve és hatékony támogatásával biztosította - hátrányos helyzetű gyermekek mellett - mozgáskorlátozott emberek számára az augusztus 20-ai tűzijáték kedvező körülmények közti megtekintését. E gesztust a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége az alábbi levélben köszönte meg, ami számunkra nagyon nagy érték. Tovább...

2015. szeptember 10. - Víziútjellemzők tisztázása a dunai gázlókban

Szövetségünk kezdeményezte az OVF-nél azt, hogy a kedvezőtlenre fordult vízállás és gázlóhelyzetben kerüljön felülvizsgálatra a Budapest feletti Duna-szakasz csúcsgázlójának (Göd-Dunakeszi) gázlómélysége, mivel hajóink a bejelentett mélységeknél nagyobb mélységeket tapasztaltak. Tovább...

2015. augusztus 20. - Tűzijáték és élmény-nyújtás

Szövetségünk korábban éveken át ingyenes hajózással lepte meg a hajófelvonulások alkalmával a hátrányos helyzetű gyermekeket, ill. kísérőiket. Idén nem szerveztünk ilyen felvonulást, mert nem volt olyan állami rendezvény, amihez csatlakoztatni tudtuk volna a felvonulást, ezért most 140 hátrányos helyzetű gyermeknek és kb. 80 mozgáskorlátozott embernek és kísérőiknek ingyenesen biztosítjuk legnagyobb személyhajós tagcégünk - a MAHART Passnave Kft. - felajánlásával azt a lehetőséget, hogy a legkedvezőbb helyről (a Nemzetközi Hajóállomás parkolóiból) kényelmesen, térítésmentesen tekinthessék meg a tűzijátékot. Szeretettel várjuk kedves gyermek és felnőtt vendégeinket és kérjük, hogy a helyszínre jutásukat minden illetékes szervezet, hatóság szíveskedjék elősegíteni.

2015. május - Új kitűzési terv került az internetre

Az ÉDUVIZIG a következőkről adott tájékoztatást: "Ezúton tájékoztatom, hogy Igazgatóságunk honlapjára felkerült a Határvízi Bizottság által elfogadott 2014-2015. évi kitűzési terv 2015. évi aktualizált változata a Duna 1811-1708 fkm szakaszáról, illetve a kisvíznél korlátozással érintett szakaszok helyszínrajzai. Az anyagok elérhetők ezen a linken, illetve a kezdőlapon a "hajózás" hivatkozásra kattintva."

2015. május - Ismét a Parlament előtt látogatható a Lajta monitor

Szövetségünk az alábbi figyelemre méltó tájékoztatást kapta a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítványtól:
"Engedje meg, hogy meginvitáljuk Magyarország legrégebbi folyami hadihajójának nyilvános bejárására. 2015. május 1-jétől a Lajta Monitor ismét elérhetővé válik a nagyközönség számára. A különleges hadihajó alacsony hajótestének, ívelt fedélzetének és hatalmas lövegtornyának látványa igazi kaland kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Ismerje meg a Lajta Monitort és olvassa el a részleteket ide kattintva.
Várjuk szeretettel a Lajta Monitor hadihajón!
Üdvözlettel,
a Zoltán Alapítvány csapata"

2015. április 15. - Közgyűlést tartott a MAHOSZ

Megtartotta éves beszámoló közgyűlését a Szövetség, amely a következő döntéseket hozta:
1) Elfogadta a 2014. évi beszámolót és a 2015. évi tervet.
2) Köszönetet mondva a hajózás és a Szövetség érdekében folytatott sok éves kitartó, eredményes munkájáért, Szalma Botond elnöki megbízását visszavonta.
3) Megköszönve eddigi tevékenységüket, tudomásul vette Pauza László és Kruppa Ferenc Felügyelő Bizottsági tagok lemondását.
4) Elnökévé választotta Dr. Völner Pált.
5) Kibővítette az elnökséget, és elnökségi tagnak választotta meg a Személyhajósok Szövetségének elnökét, Varga Zsoltot.
6) Megválasztotta a Felügyelő Bizottság tagjának Szabó Gyulát és Gálházi Frigyest.

2015. április 21. - Fórum Média Kiadó "A Duna mint vízi út" fő címmel konferenciát tart

Időpont: 2015. április 21. (kedd) 9.00–16.30 óra.
A tervezett program megtekinthető és a jelentkezés elvégezhető az alábbi oldalon.

2015. március 7. - Hajós- és Repülős Bál a MAHOSZ védnökségével

Immáron 4. alkalommal találkoznak a hajósok és a repülősök az Európa hajó fedélzetén, hogy megünnepeljék a két szakma sikerét. A hagyományhoz híven idén is március első szombatján tartjuk meg a bált, 2015. március 7-én 19 órától.

Az alábbi linken keresztül lehet regisztrálni a Hajós-és Repülőbálra, valamint a menü, programterv is itt található meg:

europahajo.hu/hrb2015

2015. február 4. - Módosult a német minimálbérről szóló rendelkezés

A német kormány ideiglenesen megszűntette a Németországot csak tranzitban kezelő fuvarozók esetében a kötelező minimálbért. Az erről szóló tájékoztató ide kattintva elérhető.

2015 - Közlekedési Gazdasági Szakmérnöki (GMSZ) képzés

A BME Közlekdésmérnöki és Járműmérnöki Kar 2015 őszén BSc és MSc szinten ismételten indítani tervez GMSZ képzést. Az erről tájékoztató dokumentumok a következő linkeken találhatók meg:
- GMSZ hirdetés
- GMSZ tanterv.

2015 - Öt éve hunyt el Dr. Mosonyi Emil professzor

Szövetségünk úgy látja, hogy a vizeinkről (benne a Dunáról is) való gondolkodás a számos javaslat, magyarázat és szakmai állásfoglalás ellenére nem mozdul el arról a holtpontról, amit a Bős-Nagymarosi vita generált. Ezért úgy gondoljuk, hogy a szomorú évforduló kapcsán ismét felhívjuk a közvélemény és a politika figyelmét az ablakunk alatt elfolyó megújuló energiára, a folyók tiszta energiájára, a folyóinkkal való törődés fontosságára. Ezen a helyen néhány olyan, korábban készült felvétel elérési lehetőségét gyűjtöttük össze, amely Mosonyi professzor nevéhez köthető, aki országunknak elismerést szerzett munkásságával. Ne engedjük elmerülni a feledés feneketlen gödrében ezeket a szavakat, tetteket. Tovább...

2014. október - A MAHOSZ elnöke nemzetközi szervezetben visel magas tisztséget

Ismét Szalma Botond lett a Hajóbérlők és Hajózási Ügynökök Szakmai Szervezetei Világszövetségének, FONASBA (The Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents) első alelnöke. A nagy tekintélyű nemzetközi szervezet elmúlt 45 éves története során a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke az első magyar, aki ilyen magas pozícióba került. A Világszövetség göteborgi közgyűlésének résztvevői egyhangúlag választották meg Szalma Botondot első alelnökké.

2014. október 16. - Konferencia a logisztikai szektort érintő fejlesztési lehetőségekről, forrásokról

Az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Non-profit Kft. a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társasággal, a Logisztikai Egyeztető Fórum (amelynek a MAHOSZ is tagja) szakmai támogatásával konferenciát szervez a logisztikai szakterületet érintő fejlesztési elképzelésekről, a formálódó pályázatokról és a kapcsolódó európai uniós irányelvekről. A program a csatolt dokumentumban tekinthető meg. A meghívó szövege, részletes program és az online jelentkezési felület itt található.

2014. július 18. - Hatályba lépett "A nemzeti fejlesztési miniszter 33/2014. (VII. 15.) NFM rendelete a hajózási hatósági eljárások díjairól szóló 29/2001. (IX. 1.) KöViM rendelet módosításáról"

Közel egy évig tartó egyeztetések után a MAHOSZ kezdeményezése alapján és számos kompromisszum eredményeként a jogalkotó kihirdette a hajózási díjak egy részét reálisabb mértékre csökkentő rendeletét (Magyar Közlöny 95. száma - 33/2014.NFM rendelet). Az egyeztetések elhúzódása jelentős károkat okozott a magyar gazdaságnak és elsősorban a hajózási iparnak. Azok a cégek és személyek, akik fennmaradása, megélhetése került veszélybe a magas díjak miatt jelentős számban vonultak ki az országból. Tovább...

2014. augusztus 23. - Nagyszabású "Ironman" verseny kerül megrendezésre az alsó rakpartokon

A Triatlon Szövetség - amellyel a MAHOSZ és a Személyhajósok Szövetsége képviselői is egyeztettek - az alábbi tájékoztatást adta ki... Tovább...

2014. május 26. - A MAHOSZ megtartotta beszámoló közgyűlését

Szövetségünk megtartotta beszámoló közgyűlését, amelyen elfogadásra került az új alapszabály is, amit a jogszbályi környezet változása tett szükségessé. A közgyűlés jegyzőkönyve ide kattintva tekintehető meg. Az új Alapszabályt annak bírósági elfogadása után tesszük közzé.

2014. szeptember 10-12. - A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hetedik alkalommal rendezi meg az Európai Belvízi Hajózási Konferenciát

Felhívjuk t. Tagjaink és az Érdeklődők figyelmét a BMGE által szervezett hajózási tárgyú rendezvényre, amelynek két dokumentumát e helyről (1.; 2.) tesszük elérhetővé.

2014. május 6. - KöViM-rendelet módosítások

Módosult a hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV.27.) KöViM, a hajók műszaki előírásairól szóló 13/2001.(IV.10) KöViM rendelet (Szemleszabályzat), valamint egy-egy elemben a Hajózási Szabályzat és a hajózási egészségi alkalmasság feltételeiről és vizsgálati rendjéről szóló 21/2002. (XI. 8.) GKM–ESzCsM együttes rendelet. Tovább...

2014. április 9. - A vízerő-hasznosítás helyzete Magyarországon - fórum

A címbeli témában 2014. április 9-én 18:00 órkor a BME I épület IB028-as teremben (1117 Budapest, Magyar Tudósok körútja 4.) kerül megrendezésre a szakmai fórum, amelynek alapvetése a következő: "A magyar vízerő-hasznosítás a rendszerváltás óta igen kényes kérdés szakmai és politikai körökben egyaránt. A Bős és Nagymaros közötti vízlépcső megépítését övező viták és eseménysorozatok következtében tabuvá vált téma még most, negyed évszázad elteltével is csak ritkán kerül felszínre.

Milyen előnyökkel járhat a vízerőmű-építés a magyar villamosenergia-rendszer szempontjából? Mik a vízgazdálkodás érvei? Ha energetikailag valóban kedvező lenne, felülírhatóak-e az ökológiai vonatkozások? Számtalan kérdés vetődik fel a téma kapcsán, melyek megválaszolását ki kell terjeszteni a szakmai berkeken kívülre."

A rendezvény térítésmentes, a helyszíni regisztrációra 17:30-tól van lehetőség.

2014. március 15. - Szövetségünk alelnökének kitüntetése a nemzeti ünnep alkalmából

Örömmel tájékoztatjuk t. Tagságunkat és minden érdeklődőt, hogy Szövetségünk alelnöke (a Magyar belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke) Bencsik Attila március 15-ei nemzeti ünnep alkalmából miniszteri elismerésben részesült. Gratulálunk Alelnök Úrnak, aki rendkívül hasznos tagja Szövetségünk elnökségének, töretlen lendülettel és eredményesen képviseli a hajózás érdekeit minden lehetséges fórumon.

2014. március 13. - Hajózási hatósági díjak

Tájékoztatjuk t. Tagságunkat, hogy hosszas tárgyalássorozatot követően megállapodtunk a Nemzeti Közlekedési Hatósággal egy mindkét fél részére jórészt elfogadható kompromisszumban, amelynek kapcsán több hajózási hatósági díjtétel csökkenthető. Ennek közigazgatási egyeztetése megkezdődött. Ha komolyabb akadály nem lép fel, akkor hamarosan hatályba léphet a módosítás. Nem titkoljuk, hogy igényünk jóval több volt, mint a mostani első fordulóban elért végeredmény, de fontosnak tartjuk, hogy - akár kis lépésekben is - haladjon ez a folyamat. A megkezdett és részeredményre vezetett tárgyalásokat a tavasz folyamán folytatni kívánjuk.

2014. március 11. - Vízbe esett túrista

Bizonyára sokan értesültek arról, hogy egyik személyhajónkról a napokban vízbe esett egy turista. Önmagában az esemény természetesen nem ok örömre, az azonban, ahogy az érintett hajó személyzete teljesítette az ilyenkor szükséges mentési feladatot, az, ahogy együttműködtek a vízirendészeti hatósággal, ahogy a vízirendőrök kiemelkedően gyorsan megoldották a turista kiemelését, az példamutató. Gratulálunk a mentésben részt vevő minden hajós és rendőr kollégának.

2014. február 7. - Kiállítás a Füleki Vármúzeumban a NAUTICA történetére vonatkozó kutatásai eredményekből

Örömmel továbbítjuk a szakmai közvélemény felé azt, hogy Horváth József hajóskapitánynak a Magyar Királyi Tengerészeti Akadémia történetéről írt NAUTICA című műve alapján kiállítás nyílt a Füleki Vármúzeumban, amelyről továbbiak ezen a weboldalon találhatók.

2014. március 1. - Ismét megrendezésre kerül a Hajós-Repülős Bál

Az Európa cégcsoport az alábbi tájékoztatást tette közzé: "Ismét találkoznak a hajósok és a repülősök az Európa Hajó fedélzetén, hogy együtt ünnepeljék a két szakma eredményeit. A program ezúttal időutazás lesz, melynek során a résztvevők a múltból indulnak, a jövőbe utaznak - és talán a jelenben érnek partot.
Olvassa el a programtervet, és kérje ki beszállókártyáját még ma!
Önnek is lapulnak a polcain értékes fotók a magyar dunai hajózás történetéből? Kérjük, hogy feltétlenül ossza meg velünk, mert a legjobb fotókat a Hajós-Repülős Bálon be fogjuk mutatni.
A közös képtárat itt találja!
Várjuk szeretettel a Hajós-Repülős Bálon 2014. március 1-jén!
"
A rendezvényt és annak céljait a MAHOSZ, mint a hajós társaságok túlnyomó többségének érdekképviseleti szervezete is támogatja.

2014. február 1. - Módosul a csónak meghatározása, ezzel a nyilvántartási és képesítési követelmények

A Parlament 2014. március 1-ei hatállyal módosította a csónak definícióját, ezzel bővítette az úszólétesítmények (vitorlás- és motorcsónak) azon körét, amelyek nem kötelezettek nyilvántartásba vételre, ezzel nem kell vizsgáztatni a hatóságnál, és nem kell vezetésükhöz képesítés. Az új definíció a következő:
"(3. csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő) „b) szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;"

2014. január 28. - Megtisztelő és bíztató minősítés a fővárosi kikötők üzemeltetőinek

Budapest elnyerte egy amerikai turizmusra szakosodott lap elismerését a kikötői szolgáltatások terén. Ilyen címeket nem osztogatnak teljesítmény nélkül. Ezek az információk, ezek a minősítések számos turistát vonzhatnak Budapestre, jó hírét keltik az országnak és a fővárosnak. Gratulálunk azoknak a tagjainknak, akik munkájukkal ezt a szép eredményt elérték.
Ugyanakkor féltjük ezt a nehezen megszerzett elismerést attól a folyamattól, ami a fővárosi kikötők körül az utóbbi két évben zajlik. Kérjük mindazokat, akik a kikötők kérdésében döntési helyzetben vannak/lesznek, hogy ezt a tényt ne hagyják figyelmen kívül és most már jól látható eredményeink alapján a döntéshozatalban vegyék figyelembe (ténylegesen) az ilyen eredmény elérésére képes cégek, szakembereik és érdekképviseleteik véleményét, javaslatait.

2013. december 20. - NKS, IKOP és hatósági díjak

Szövetségünk elnöksége három fontos aktuális kérdéskörben fejtette ki álláspontját, illetve folytatta a megkezdett tárgyalásokat. Tovább...

2013. december - SOS Gyermekfalu

Szövetségünk az augusztus 20-ai hajófelvonulás kapcsán utasainktól összegyűjtött, és azt jelentős összeggel kiegészített adományt adott át az SOS Gyermekfalunak. Az évértékelőn képviselőink is jelen voltak, láthatták, hogy jó helyre került a pénz. Az SOS Gyermekfalu az alábbi értékelést küldte meg Szövetségünknek: Tovább...

2013. augusztus - Szélsőségek a közlekedési teljesítményekben

A Napi Gazdaság internetes oldalán elemzés található az év elmúlt időszakáról, amely a közlekedési teljesítményeket veszi górcső alá.

2013. augusztus 26. - Tisztújító közgyűlés

Szövetségünk augusztus 26-án a Kossuth Múzeumhajón tartotta meg tisztújító közgyűlését. Tovább...

2013. augusztus 20. - Sikeres Hajófelvonulás

A MAHOSZ, a Személyhajósok Szövetsége idén is megszervezte az ünnepi Hajófelvonulást. Az idei felvonulás különlegessége a néhány nappal korábban meghirdetett ingyenes hajózás, amelyen - a hagyományos vendégek, azaz az állami gondozásban élő 910 gyermekkel együtt - több ezren vettek részt. Tovább a teljes cikkhez...

2013. augusztus 20. - Hajófelvonulás és meglepetés az ünnepen

A korábbi évek hagyományait folytatva a hajózási vállalatok, elsősorban a személyhajósok ismét megmutatják magukat a nagyközönségnek. Ebben az évben - mivel nem lesz állami rendezvény a tűzijátékon kívül a Dunán - annyiban változtatunk a korábbi gyakorlatunkon, hogy a - ma már állami - intézményekben élő gyermekek ingyenes élményhajózása mellett a nagyközönség számára is meglepetést tervezünk. Erről rövidesen további információval szolgálunk. Várunk minden érdeklődőt a Duna-partra 10 órától 11.30 óráig a Margit-híd és a Lánchíd között. A rendezvény leglátványosabb eleme - zárókép - a Parlament előtti vízterületen lesz látható. Itt szeretnénk felhívni a közvélemény és a döntéshozók figyelmét is arra, hogy a hajózás nehéz időket él meg, de élni akar és tud, munkahelyeket kínál, várja az utánpótlást, akik munkájuk kapcsán is világot láthatnak, kedvező egzisztenciális feltételeket érhetnek el, munkájukat természetközelben végezhetik, jó levegőn, a szabadság élményével, de "embert kívánó" feladatokkal.

Meglepetésünkről a következő weboldalon adunk részletes tájékoztatást: www.hajosunnep.hu

2013. július 22. Megünnepeltük a nándorfehérvári győzelem 557. évfordulóját

Szövetségünk hajói is részt vettek a történelmi győzelem évfordulójának ünnepén, amelyről képes beszámolót készítettünk (innen nyitható).

2013. július 22. Hatályba lépett a HSZ és a Képesítési rendelet módosítása

Július 22-i hatállyal módosultak három jogszabály rendelkezései, amelyek közül szélesebb kört a címbeli két rendelet érint. A fontosabb változások ide kattintva olvashatók.

2013. július - Készen állunk a fővárosi kikötőhelyek és a fővárosi vízi személyszállítás jövőjével kapcsolatos tárgyalásokra

Szövetségünk a tavaszi időszakban több alkalommal egyeztetett a Főváros, és a BKK képviselőivel a fővárosi Duna-szakasz kikötőhelyeinek újraszabályozásával kapcsolatban. A tavaszi tárgyalásokat azzal zártuk főpolgármester-helyettesi döntéssel, hogy folyamatos egyeztetéseket tartunk a november 1. utáni időszak szabályozásával kapcsolatban. Szövetségünk többször jelezte a partnereknek, hogy e tárgyalásokra készen áll, azonban a mai napig egyetlen visszajelzést sem kaptunk sem a Fővárostól, sem a BKK-tól. Tagságunk gazdasági tevékenységét súlyosan érinti a tervezhetőség hiánya, valamint a kiszivárgott döntési irányok várható következményei, ezért ezúton is kérjük partnereinket, hogy - híven a Kormány KKV-kat segíteni kívánó politikájához - folytatódjanak az érdemi egyeztetések.

2013. július - Együttműködés a Magyar Vámszövetséggel

Szövetségünk tagságának tapasztalatai szerint a hajózást preferáló jövedéki termékekkel kapcsolatos kedvezmények alkalmazási szabályai pontosításra szorulnak. A jelen szabályozás egyes elemeit az ellenőrző és a jogalkalmazó fél eltérően értelmezi, ami - véleményünk szerint - téves hatósági eljárásokhoz vezettek. Az eltérő értelmezési kérdések tisztázása érdekében felkértük a Magyar Vámszövetséget arra, hogy szakmai tapasztalataival segítse a folyamatot, amelyre az MVSZ pozitív választ adott - a munka folyamatban van.

2013. július - Hajózási hatósági díjak

A 2012-ben bevezetett hajózási hatósági díjak kapcsán többször kerestük meg az illetékes szervezeteket, mivel - véleményünk szerint - a hatósági díjak drasztikus (esetenként 5-10-szeresére) emelése ellentétes a kormány meghirdetett gazdaságpolitikájával, gyakorlatilag megbénít egy teljes gazdasági ágazatot, amelyet más országokban környezetvédelmi és versenyképességi okok miatt minden eszközzel támogatnak. Ennek a tarthatatlan helyzetnek a megszüntetésére ismét kezdeményeztük annak újratárgyalását, mivel már elindultak azok a folyamatok, amelyeknek része a cégek kitelepülése, a tevékenység külföldre helyezése, ami sem a költségvetésnek, sem a munkaerőpiacnak, sem a kényszerűen kitelepülőknek nem kedvező. Kérdés: akkor kinek? Várjuk az illetékesek segítségét a megoldás érdekében.

2013. június 21. - Lezárult az Unió - hajózási képesítési rendszerének megújításával kapcsolatos - kérdőívének kitöltési lehetősége

A honlapunkon többször jelzett véleménykutatás időszaka lezárult, a továbbiakban az észrevételek feldolgozása és az új uniós irányelv kidolgozása következik. Szövetségünk is kialakította (és elküldte) véleményét, amelyet magyar változatában e helyen nyilvánossá teszünk azzal a céllal, hogy mindenki számára világossá tegyük a magyar hajózási vállalkozások legnagyobb érdekképviseletének átfogó értékelését és javaslatait a témával kapcsolatban.

2013. május - Uniós kérdőív a hajózási képesítések közösségi szabályozásáról

Rövidesen (június 21-én) lezárul a véleményezési lehetőség az Európai Unió hajózási képesítésekről szóló irányelvének kapcsán kiadott kérdőívén. Minden szakembert biztatunk arra, hogy fejtse ki véleményét, amit közvetlenül (on-line) is rögzíteni lehet az Unió munkabizottságának weboldalán, vagy a BME szakértői által lefordított kérdőív beküldésével (a kérdőív letölthető az uniós honlapról, a lap alján).

2013. május 23. - Közgyűlést tartott a MAHOSZ

Szövetségünk közgyűlést tartott május 27-én a Kossuth Múzeumhajón.A közgyűlés elfogadta a 2012-ről szóló beszámolót, a Szövetség közhasznú jelentését, valamint a 2013-ra kitűzött célokat. A közgyűlés számos feladatot tűzött a Szövetség elé, egyebek mellett a jogalkotásban való részvétel hatékonyságának növelését, az érdekvédelmi tevékenység fokozását, a jövedéki szabályozással kapcsolatos kezdeményezéseket, a hajózási hatósági díjak reálisabbá tételének elérését, a hatóságok eljárásainak a gazdaságot jobban támogatóvá tételének elősegítését, a Folyami Információs Szolgáltatások terén szükséges további fejlődés támogatását, a sajnálatosan rosszul sikerült állami hajós képzési szabályozása súlyos hibáinak megszüntetését (OKJ-s hajós képzés), szakmai követelményeknek megfelelő korrekcióját.

2013. május 15. - Uniós kérdőív a hajózási képesítésekről

Már korábban jeleztük t. Tagjainknak és az Érdeklődőknek, hogy az EU megújítja a belvízi hajósok képesítéseire vonatkozó szabályozását. Jelenleg a vélemények bekérése folyik, amelyre kérdőívet bocsátottak ki. A kérdőív angol nyelvű, ezért azok véleményalkotásának megkönnyítésére, akik ezen a szinten nem beszélik az angolt már korábban is nyújtottunk egy egyszerűsített fordítást, most azonban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Repülőgépek és Hajók Tanszékének jóvoltából teljes magyar fordítást használhatnak a véleményüket megfogalmazók.

2013. április - Három jelentős módosítás a magyar és magyar-szlovák Duna-szakasz hatósági szabályozásában

Felhívjuk tisztelt Tagjaink és más hajózásban érdekeltek figyelmét három új hajósoknak szóló hirdetményre, amelyek jelentősen befolyásolják a dunai hajózást a Szap és Bok között. Kettő ezek közül (16/Du/2013. és 17/Du/2013. számú) a magyar-szlovák, ill. a magyar Duna-szakasz kötelékméreteinek új szabályozását tartalmazza.
A 13/Du/2013. számú a Duna fő ágán Magyarországon teljesen új gyakorlatot vezet be, állandó vízszintekhez köti a kíméletes, ill. hajózási tilalmak elrendelését, amely a továbbiakban automatikusan következik be a meghatározott vízállással.

2013. május 1-ei hatályba lépéssel - A Fővárosi Közgyűlés részlegesen újra szabályozta a fővárosi Duna-part használatát

Április 10-ei híradásunkban már beszámoltunk a fővárosi partszakaszok hasznosítására készült tanulmányokról és a közgyűlési határozatról. Az eltelt időben több egyeztetést tartottak az érdekelt felek (Főváros / BKK / és Szövetségünk képviselői), valamint több alkalommal fogalmaztuk meg írásban is észrevételeinket a tervezett döntésekkel kapcsolatban. Partnereink kompromisszumkészséget tanúsítottak és a tervezett módosításokat (a parthasználati díjak kivételével) további - egyebek mellett Szövetségünkkel tartott - egyeztetéseket tervezve október végére halasztották. Szövetségünk minden lehetőséget megragad azért, hogy az eredeti tervek szerint ellehetetlenülő szolgáltatások megmaradhassanak a turizmus, és Budapest vizet szerető lakossága számára - ezt továbbra is veszélyben látjuk. A Főváros átmeneti időszakra elfogadott rendeletét honlapunkról is elérhetővé tesszük, hogy minden érdeklődő megismerhesse. Hangsúlyozzuk, hogy az átmeneti szabályok még nem a korábban észrevételezett területi módosításokat vezették be. Azok megismeréséhez az eredeti tanulmányok anyaga szükséges (ez a Fővárosnál betekinthető). Kérünk minden hajózással és a Duna ésszerű hasznosításával szimpátiát érző honfitársunkat, hogy véleményét írja meg Szövetségünknek (mahosz@mahosz.hu).

2013. április 10. - Elkészült a Főváros terve a budapesti Duna-part hasznosítására

A Fővárosi Önkormányzat 2013. március 23-i ülésén elfogadta a fővárosi Duna-szakasz kikötőinek hasznosítási tervét, amelyet az a törvényi változás tett lehetővé (2012. évi CXC. törvény), amely a teljes fővárosi Duna-part hasznosítási lehetőségét egységesen a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe helyezte. Az egységes kezelés gondolata - ha azzal jól élnek - előnyös lehet a városnak, lakóinak és a folyón tevékenykedő vállalkozásoknak is.
Az elfogadott koncepció sajnos csak részlegesen felel meg elvárásainknak, mivel elsődlegesen a bevételek növelése olvasható ki szinte egy célként. Valamennyi további elképzelés számos helyen megvalósíthatatlan, a KKV-k és a városba látogató turisták érdekeivel ellentétes terveket tartalmaz. Ezt véleményünk szerint el lehetett volna kerülni, ha a tényleges társadalmi egyeztetést választják a tervezők. Nem ezt tették annak ellenére, hogy Szövetségünk is többször felajánlotta együttműködését egy jól működő rendszer kialakításához. Ha a koncepció ilyen formában jogi hatályt nyer, akkor veszélybe kerül Budapest vízi turizmusa, a szállodahajók kényelmes elhelyezésén kívül minden egyéb hajózási tevékenység.
E témáról véleményünket elküldtük minden illetékes vezetőnek (a Fővárosnál, a BKK-nál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban és a Közlekedési Hatóságnál), amely véleményünket e helyen közzé is tesszük, hogy a közvélemény is értesüljön a lehetséges következményekről, ill. azokról a veszélyekről, ami a hibásan szervezett és/vagy végrehajtott fővárosi személyhajózás okozhat a teljes személyhajós társadalomnak (az eredeti előterjesztési anyagok közzétételére nem vagyunk jogosultak).
Szövetségünk továbbra is nyitott az egyeztetésekre és a koncepció szakmai alapon történő újragondolásában, de nem partner a hibák elhallgatásában.

2013. március 30. - Szakmai konzultációt kezdett az Európai Unió a belvízi hajós képesítések területén

Az Európai Unió - számos tagállam jelzésére - korszerűsíteni kívánja a belvízi hajózás hivatásos képesítéseinek rendszerét. A munka szervezésével részben a Rajnai Hajózási Központi Bizottságot bízták meg, de a véleményalkotás lehetősége minden Unióban székelő szervezetet, minden belvízi hajózási szakembert, és akár érdeklődőt is megilleti. A téma átöleli a hivatásos hajós képzés, a vizsgafeltételek, a képesítések és a szolgálati könyv kérdéskörét. Az Unió által megbízott munkabizottság kérdőívet bocsátott ki, ami sajátos szempontok (elsődlegesen a munkaerő-mobilitás, a hajózásbiztonság, versenyképesség) alapján vizsgálja és kéri véleményezni az egyes tervezett intézkedések hatásait, kéri ki a szakma véleményét.
Javasoljuk minden szakembernek és szakmai szervezetnek, vállalkozásnak, hogy alapos mérlegelés után minél szélesebb körben nyilvánítson véleményt, mert fontos, hogy az Unió döntéshozói ne egyoldalú (szokás szerint kizárólag a rajnai) érdek szerint hozza meg döntéseit.
Kiemelhető, hogy a jelen uniós szabályozás kizárólag a hajóvezető képesítésével foglalkozik és ez lényegesen megkönnyítette e területen a kölcsönös elismerés/elfogadás elérését, míg a többi képesítés és a szolgálati könyv ügyében ez ma sincs megoldva vagy nem megfelelően került rendezésre (elsődlegesen mondvacsinált akadályokra hivatkozva). A folyamat magyar érdekeknek is megfelelő eredménye döntően befolyásolhatja versenyképességünket (benne a magyar áruk versenyképességét is), a hajós dolgozók munkalehetőségeit.
A kérdőív letölthető az EU honlapjáról, de a hozzájutás megkönnyítése érdekében honlapunkra is elhelyeztük (letölthető kitölthető, írható doc formátumban). Mivel a kérdőív jelenleg csak angol és francia nyelven érhető el, ezért azok számára, akiknek ez nehézséget okoz készítettünk egy egyszerűsített és kivonatos fordítást a kérdőív szövegére (csak a megértési szintet célozva - ez pdf formátumban innen letölthető).

2013. március - A Főváros új szabályozása a budapesti Duna-part hasznosításáról

A főváros új koncepciót és intézkedési tervet alkotott a budapesti Duna-partok hasznosítására. Szövetségeink örömmel üdvözölték azt, hogy egységes szemlélet alapján és - végre évtizedek után - viszonylag komplex gondolkodásmódon közelítették meg a megoldás lehetséges változatait. Beárnyékolta örömünket az, hogy a tervezett intézkedések figyelmen kívül hagyták a fővárosba érkező mintegy 1,75 millió hajóra szálló turista és az őket Budapest szépségeivel, a magyar vendéglátás kiválóságaival megismertető hagyományos hajózások érdekeit és igényeit (a társadalmi egyeztetés teljes mértékben elmaradt). Számos apró hibát is felleltünk a tervezetben, amelyek a gyakorlatban végrehajthatatlan elképzeléseket fogalmaznak meg (pl. az Újpesti-öbölben létrehozandó kb. 50 db utasszállítást pillanatnyilag nem végző hajó elhelyezését tervezi be, kizárva az utak közti időszakban e hajók városi területen várakozását). Bízunk benne, hogy a főváros belátja és korrigálja e hibákat és a szakma képviselőivel együtt keresi a megfelelő megoldásokat. Ellenkező esetben - esély van arra, hogy - összeomolhat a főváros személyhajózása, de a viteldíjakban mindenképpen jelentős emelkedést (inflációt) gerjeszt. A fővárosnak egy kiemelkedően fontos színfoltja és imázseleme a szállodahajók budapesti kikötése, itt tartózkodása (hatékonyabb reklámhordozót keveset lehetne megnevezni). Ezek elriasztása Budapestről különféle feltételek jelentős - számukra kedvezőtlen - megváltoztatásával komoly gazdasági károknak lehet előidézője. A tervezett intézkedések egy része ilyen.

2013. március - A MAHOSZ elnöke együttműködési megállapodást kötött román felekkel

A MAHOSZ elnöke - Szalma Botond - együttműködési megállapodást kötött román partnerekkel az Aldunán és Constatnta térségében hajózó vállalkozások tevékenységének könnyítése érdekében. A szerződés szövege innen nyitható meg.

2013. március - A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megújítani tervezi az állami hajós képzés feltételeit

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megküldte véleményezésre az állami és ehhez kapcsolódó kétszintű hajós szak- és felnőttképzésre vonatkozó rendeletének új változatát. Szövetségünk annak áttanulmányozása után súlyos hiányosságokat és aggályát jelezte a minisztériumnak, mivel a tervezetet teljes mértékben alkalmatlannak találta szakmai, államigazgatási szempontból, valamint többszörös ütközést vélt felfedezni a Kormány programjával. Elsődleges problémánk a tervezettel az, hogy olyan oktatás végi kimenetet biztosít, amire a szakma nem tart igényt (az NFM saját - a nemzetközi előírásokat tükröző - jogszabályaival is ellentétes szabályozást tartalmaz - teljes mértékben koordinálatlan). Változatlan formában történő bevezetése 2, ill. 3 éves munkanélkülivé képzésként értelmezhető.

2013. június - Konferencia a belvízi hajózásról

Felhívjuk a hajózás minden barátjának, szimpatizánsának és ellenségének szíves figyelmét, hogy júniusban Budapesten kerül megrendezésre a belvízi hajózás aktuális kérdéseivel foglalkozó konferencia. További részletek a konferencia honlapján olvashatók. Kérünk mindenkit, hogy segítse eljutni a hírt azokhoz, akiket bármely ok miatt megérint a belvízi hajózás ügye.

2013. február - Készül a Nemzeti Hajózási Stratégia és a Nemzeti Közlekedési Stratégia

A Kormány két önálló munkacsoportot bízott meg azzal, hogy elkészítse az átfogó Nemzeti Közlekedési Stratégiát és egy másik munkafolyamat részeként a Nemzeti Hajózási Stratégiát. A két folyamat időben elválik és felhasználási módjuk is eltér, azonban mindkettő esetében a hajózásnak az az érdeke, hogy letisztuljanak az ágazatunkról alkotott értékítéletek, megszűnjön ágazatunk sajátosságait félreértő (magyarázó) gondolkodás, a közvélemény és a politika is valós tények alapján ítélje meg társadalmi hasznosságunkat.
Szövetségünk örömmel fogadja a két munkabizottság hajózás iránti érdeklődését és elfogulatlan képalkotási készségét. Mindkét bizottságnak igyekeztünk a lehető legszélesebb körre kiterjedő elemzésekkel segíteni a munkáját és mindkettőnek további sikeres munkát kívánunk.
Szövetségünk hónapokkal ezelőtt Miniszterelnök Úrnak készített egy tájékoztatást a hajózás helyzetéről és javaslatokat fogalmaztunk meg a hajózás társadalmi hasznának minél kedvezőbb kiaknázása érdekében. Ezt a tájékoztatást - az időközben bekövetkezett változások, és általunk nagyra becsült szakemberek kiegészítései beépítésével - átadtuk a bizottságok képviselőinek és most honlapunkon is megismerhetővé tesszük (a két átadott anyag csak bevezetőjében tér el) . Az anyagok hangvételét az magyarázza, hogy a munkabizottságok vezetőit és tagjait nagyra becsüljük, velük jó munkakapcsolat alakult ki.

2013. március - Repülő- és Hajósbál az Európa Hajón

2013. március 2-án az ég és a víz találkozik - és jól mulat. A programban az Orfeum táncegyüttes, Egyházi Géza, a Vámpírok Bálja musical világhírű Krolock grófja és Sári Évi, a darab címszereplője, közös musical műsora. Az este hangulatfelelőse Figura Melinda és a StandUp! zenekar.
Az este során megcsodálhatja Budapest éjszakai fényeit a városnéző hajóúton, és közben Tanács Attila, az Európa Hajó ételszobrász séfjének ínyencségeit kóstolhatja.
A részletekről ide kattintva tájékozódhat.

2012. december - Szövetségünk elnöke előadást tartott a hajózás kérdéskörében

Szalma Botond figyelemfelhívó előadást tartott a Reális Zöldek rendezvényén, ahol elhelyezte a hajózás problémáit a ma világában - az előadás megtekinthető erre a linkre kattintva.

2012. december - Hatósági díjak

Szövetségünk a közlekedésért felelős miniszterhez fordult a hatósági díjak felülvizsgálatát kezdeményezve. Valamennyien úgy véljük, hogy a nyáron hatályba lépett új hatósági díjak súlyosan veszélyeztetik a hajózási iparágat, kirívó aránytalanságok alakultak ki az állam által nyújtott szolgáltatás és az ezekért fizetett díjak között. Javaslatunkra eddig nem érkezett válasz a minisztertől, amit nem tartunk jó üzenetnek akkor, amikor a Kormány a vállalkozások támogatását tűzte ki célul az ország gazdaságának erősítése érdekében. Ezúton is kérjük Miniszter Asszonyt, hogy kéréseinket vizsgálja érdemben és adjon választ egy iparág közel egészét képviselő érdekvédelmi szervezet levelére.

2012. december - Hajóvezető képzés a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány Hajós Akadémiáján

A Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány tájékoztatta Szövetségünket, hogy
- november 27-én radarhajós tanfolyamot indít Mohácson, valamint
- december 3-tól "A", "B", "C" és Szolgálati célú (nagy)hajóvezetői tanfolyamot indít (ennek keretén belül URH-rádiókezelő tanfolyamot is tart),
amelyekre az Alapítvány várja a jelentkezőket.

2012. december 18. - Új uniós rendelet a személyszállító hajók utasainak jogairól

Az Európai Parlament és a Tanács 1177/2010/EU Rendelete (2010. november 24.) a tengeri és belvízi közlekedést igénybe vevő utasok jogairól, valamint a 2006/2004/EK rendelet módosításáról december 18-án lép hatályba és számos elemében új szabályokat rendel alkalmazni. Felhívjuk t. Tagjaink és az Érdeklődők figyelmét arra, hogy az uniós rendeletek közvetlenül hatályosak a tagállamokban.
Szintén kiemeljük, hogy a rendelet tárgyi hatálya nem terjed ki a kiránduló és városnéző hajókra, továbbá az 500 m távolságot meg nem haladó utakra (azaz, pl. az átkelőkre). Minden más hajóra érvényes.

2012. november - A fővárosi Duna-szakasz hasznosításáról és a hajóállomásokról

Minden tisztelt Érdeklődő és szakmabeli figyelmébe ajánljuk a következő cím alól nyitható híradást és mellékleteit:
A kerületek nem adnák Tarlósnak a rakpartot...

2012. október - Új nemzetközi megállapodás a felelősségkorlátozásról (CLNI)

Tizenhárom európai (köztük valamennyi rajnai és több dunai) ország képviselői elfogadták az új CLNI egyezményt, amely a magyar hajózási vállalkozások működésében is jelentős változást hoz majd kihirdetésekor. Az egyezmény lényege az, hogy a jelenleg korlátlan felelősséget viselő vállalkozások olyan - magas, de belátható mértékű - kártérítési felelősségre térnek át, amely a biztosítás terén már kalkulálható kockázatot jelent a biztosítók számára, azaz a biztosítási díjak csökkenéséhez vezethetnek. Ugyanakkor a konkrét káresemény ismeretében a vállalkozás dönthet az egyezmény e részének alkalmazásáról vagy más megoldásról, azaz a számára legkedvezőbb megoldást választhatja. Az egyezmény kihirdetésével egyidejűleg várhatóan hatályba lép a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény kötelező biztosításra vonatkozó rendelkezése. A CLNI-egyezmény szövegét (egyenlőre csak idegen nyelven) ide kattintva tekinthetik meg.

2012. október - A vízügyi szakma elismert szakértőjének nyílt levele a Miniszterelnökhöz

A minden szakmabeli által tisztelt Pongrácz György nyílt levélben fordult Orbán miniszterelnök Úrhoz a Duna kezelésével kapcsolatban. A nyílt levél a "Világ magyarsága" c. hetilapban jelent meg, amit teljes egészében bemutatunk.

2012. október - Egyeztető megbeszélés a kötelékméretek korlátozásáról a Duna magyar és magyar-szlovák szakaszán

Szövetségünk képviselője is részt vett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által szervezett egyeztetésen, amely a korábban számos észrevételt kiváltó hatósági rendelkezés újraértékelését célozta. Véleményünk szerint kialakult a résztvevők között egy olyan konszenzus, amely alapján a hatóságok a rendelkezés módosításával nyugvópontra juttathatják a vitát. Ezzel együtt felhívjuk t. Tagságunk és a magyar Duna-szakaszon közlekedő nem magyar lobogójú hajók üzemeltetőit a hatóságok által közzé tett hajóútjellemzők (méretek) figyelmen kívül hagyásának a hajózás minden szereplője számára káros következményeire. Külön kiemeljük, hogy a gázlókon történő áthaladás során elegendő hajó-meder távolságot tartsanak. Kérünk minden hajót vezető szakembert, hogy a kötelékeik méreteit a hajó tényleges képességeihez (művelet és sebesség) és saját helyismeretük szintjéhez igazítsák, továbbá kétes üzemképességű hajókkal ne közlekedjenek a magyar szakaszon (sem).

2012. október - Szövetségünk elnökének szakmai sikere

Szalma Botondot, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnökét választották meg a Hajóbérlők és Hajózási Ügynökök Szakmai Szervezeteinek Világszövetsége, FONASBA (The Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents) első alelnökének. A nagy tekintélyű nemzetközi szervezet elmúlt 43 éves története során soha nem került ilyen magas pozícióba magyar szakember. A Világszövetség velencei közgyűlésén a résztvevők egyhangúlag választották meg Szalma Botondot első alelnökké.

Gratulálunk és eredményes munkát kívánunk!

2012. október - Készülőben a Nemzeti Hajózási Stratégia

Szövetségünk is véleményezte a Nemzetgazdasági Minisztérium által készített stratégia nyilvánosságra hozott változatát. E dokumentum elkészültének örülünk, annak kevésbé, hogy a szakmai szervezeteket nem vonták be a munkába. Ennek ellenére támogatjuk a további munkát és itt közzé tesszük megküldött véleményünket.

© MAHOSZ | Design & webmaster: M-ROK Webstúdió